REGIO ART RIJNMOND OPENT SEIZOEN MET WERK ‘VAN NU’

Van zaterdag 12 september tot en met zaterdag 24 oktober opent kunstenaarsvereniging Regio Art Rijnmond (RAR) het nieuwe tentoonstellingsseizoen 2020-2021 met nieuw werk van acht leden onder de toepasselijke titel ‘VAN NU’.

De acht kunstenaars willen zoveel mogelijk werk laten zien dat de afgelopen periode is gemaakt. Bij sommigen heeft de Corona-pandemie direct zijn weerslag op het werk. Anderen zijn echter stug doorgegaan, afgesloten van de buitenwereld, zonder merkbare invloed op het werk. De onderlinge tegenstellingen maken deze expositie extra interessant. In verband met de Corona-crisis vindt er geen officiële opening plaats.

REGIO ART RIJNMOND OPENT SEIZOEN MET WERK ‘VAN NU’

Van zaterdag 12 september tot en met zaterdag 24 oktober opent kunstenaarsvereniging Regio Art Rijnmond (RAR) het nieuwe tentoonstellingsseizoen 2020-2021 met nieuw werk van acht leden onder de toepasselijke titel ‘VAN NU’.
De acht kunstenaars willen zoveel mogelijk werk laten zien dat de afgelopen periode is gemaakt. Bij sommigen heeft de Corona-pandemie direct zijn weerslag op het werk. Anderen zijn echter stug doorgegaan, afgesloten van de buitenwereld, zonder merkbare invloed op het werk. De onderlinge tegenstellingen maken deze expositie extra interessant. In verband met de Corona-crisis vindt er geen officiële opening plaats.

De acht deelnemende kunstenaars zijn Bram van Baalen, Jan Bakker, Esther van Duffelen, Marjon Hoogendijk, Friedie Kloen, Els Pardon, Inger Steijn en Sasha Zuidam.

Kunst moet gezien worden
Het werk van Bram van Baalen VAN NU is als de hortus conclusus: de omsloten tuin. Deze beantwoordt aan een fundamentele drang naar introspectie. De omsloten tuin biedt de kijker een kans te genieten van het kleine, bijna onopgemerkte: ontkiemende zaden, nestelende vogels, groeiende en bloeiende planten. De omsloten tuin sluit het kwaad buiten in tijden van Covid-19.
Jan Bakker over zijn bijdrage: ‘Kunst moet gezien worden. Altijd en zeker in deze Coronatijd. De schilderijen die ik in deze expositie laat zien zijn uit een serie van geabstraheerde stillevens die alle zijn gemaakt in de lockdown-periode. Enerzijds herkenbaar als stilleven, maar anderzijds toch voelbaar onttrokken aan de werkelijkheid. Naast schilderijen exposeer ik ook klein ruimtelijk werk.’

Rouwkleding
Esther van Duffelen studeerde in 1995 af aan de WDKA met een collectie rouwkleding met een gouden randje. Einde als nieuw begin, een artistiek voorstel voor een levensinstelling van persoonlijke uitdagingen. Nog steeds is haar werk interdisciplinair, op het snijvlak van kunst en mode. Esther is werkzaam als beeldend kunstenaar/fotograaf en docent. Haar fotografie gaat over kijken. Haar onderwerp is de ontmoeting op straat. Ze werkt met verschillende thema’s, zoals ‘plek en voorbijganger’ en spontane portretten.
Marjon Hoogendijk vertelt: ‘In mijn werk ben ik nieuwe wegen aan het inslaan. Werk en leven lopen altijd samen, dus ook op dit onontgonnen pad.
Eigenlijk is deze queeste van iedereen: allemaal op onze eigen manier vinden we oplossingen, waarbij kunst onze wegwijzer kan zijn.’

Wisselwerking
Voor beeldhouwer Friedie Kloen is hout is altijd haar favoriete materiaal geweest. ‘De vorm, jaarringen, scheuren en kleuren van hout inspireren mij tot het maken van beelden. Ik ben begonnen met het beeldhouwen van mensfiguren zoals torso’s. Maar steeds meer abstraheer ik de vormen en ontstaan er ook abstracte beelden. Het is een wisselwerking tussen het hout en mij, maar de uiteindelijke vorm bepaal ik. Ik hou ontzettend van het lichamelijke proces van beeldhouwen: hakken, vijlen en schuren tot een voor mij harmonisch beeld ontstaat.’
Els Pardon maakt voornamelijk linosnedes, met de mens die zich verhoudt tot zijn/haar omgeving. ‘Onderwerp en achtergrond worden door patronen en motieven met elkaar verwoven, waardoor ze even belangrijk worden gemaakt. Het kan een bevreemdend effect geven, waarbij je uitgenodigd wordt om nog eens te kijken hoe het zit en wat er precies te zien is,’ aldus Els. Momenteel is ze bezig met een serie waarin de mens te zien is in een omgeving van boekenstapelingen. Daarbij wordt perspectief losgelaten en krijgt het geheel een abstraherend effect waarin de mens uiteindelijk wordt weggelaten.

Doemdenker met vrolijke inslag
Inger Steyn werkt steeds vanuit de vraag: wat zou er gebeuren als… Die vraag biedt haar een spannende leidraad om verder te komen in onderwerpkeuze, materiaalverkenning en techniekbeheersing. Het is een voortdurend experiment, een zoeken naar licht, vorm, kleur, ruimte en structuur dat tot een interessant spanningsveld in beeldtaal leidt waarin zij zich vast kan bijten. ‘Ik schilder wat er uit mijn kwast komt.’
In 2005 ontving Steyn als talentvolle academie-verlater ´Het Dooyewaard Stipendium’.
De eerste beeldende kunst die Sasha Zuidam fascineerde waren de schilderijen van Hiëronymus Bosch. ‘Fantasierijke werken met een duivelse waarschuwing aan de mensheid: gedraag je, anders worden deze verschrikkingen over je uitgestort. Het eerste literaire werk dat mij in zijn ban had, was ‘La Divina Commedia’ van Dante. Uiteraard met de prachtige houtgravures van Gustave Doré. Ik, een doemdenker? Wellicht een beetje, maar wel met een vrolijke inslag. De mensheid is verdoemd om ten onder te gaan, dat staat vast, maar voorlopig even niet!’

De RAR-Galerie is gevestigd in het Oude Raadhuis aan het Noordeinde 7 in Spijkenisse en is geopend elke vrijdag en zaterdag van 13:00 uur tot 17:00 uur.

* De foto is gemaakt door Esther van Duffelen, een van de exposanten.

De acht deelnemende kunstenaars zijn:

Jan Bakker
Bram van Baalen
Esther van Duffelen
Marjon Hoogendijk
Friedie Kloen
ELS PARDON
Inger Steyn
Sasha Zuidam